Régi és új találkozása ─ Bom Jesus do Monte funicular
2024. május 22. írta: SikIó NapIó

Régi és új találkozása ─ Bom Jesus do Monte funicular

14. századi keresztény szentély, 18. századi barokk lépcsősor és 19. századi siklóvasút ─ a portugáliai Braga városában különböző korszakok elegyednek a Bom Jesus do Monte zarándokhelyen, amely mára nemcsak vallási látogatások, hanem turisták célpontjává is vált.

Az észak-portugáliai város, Braga melletti domb tetején található a Bom Jesus do Monte katolikus szentély, amelyet 2019. július 7-én az UNESCO Világörökség részévé nyilvánítottak. Portugália- és Európa-szerte számos dombtető vált vallási áhítat helyszínévé már az ókortól kezdődően, így lehetséges, hogy a Bom Jesus domb is ezek közé tartozik. Az itt található kápolnát azonban 1373-ban építhették meg először, legalábbis erre utalnak a régészeti bizonyítékok. A szentély egyes épületrészei azonban a későbbi évszázadokban lettek megépítve, újraépítve, hozzátéve a különböző korszakok lenyomatát a több száz éves zarándokhelyhez.

treppenaufgang_bom_jesus_do_monte.jpg

A Bom Jesus kápolna a portugáliai Braga városában. (forrás: wikipedia.org)

A dombon található kápolnákig és szökőkutakig egy az 1700-as években épült barokk lépcsősor vezet, amelynek nagyjából 600 lépcsőfoka van. Ezt azonban az emberek többnyire csak a lefelé közlekedéshez veszik igénybe, hiszen közvetlenül mellette fut a sikló pályája, amely használata megkíméli a látogatókat a fáradságtól.

 

1280px-elevador_bom_jesus_do_monte.jpg

A siklóvasút felső állomásán. (forrás: wikipedia.org)

Siklóvasút a dombon

A sikló összeköti Braga városát a szentéllyel, és legfelső állomása a Szent Longinus szobornál van. Útját mindössze három perc alatt teszi meg. A sikló építését 1880 márciusában kezdték meg, tervezője Raoul Mesnier du Ponsard volt Nikolaus Riggenbach svájci mérnök irányítása alatt. Mesnier korának igen híres siklótervezője volt, a lisszaboni közkedvelt felvonók közül is ő tervezett néhányat. A Bom Jesus do Monte funicular Manuel Joaquim Gomes közbenjárásával valósulhatott meg, aki érdekelt volt abban, hogy leváltsák a területen működő, lovak által vontatott vasúti járműveket, amelyek a szentélybe vezettek, és amelyeket muszáj volt ökrökkel kisegíteni a forgalmasabb napokon. Gomes finanszírozásával végül 1882. március 25-én kezdhette meg működését a sikló vízballaszt-elven. Hosszas működést követően 2003-ban pedig benyújtották a kérelmet a jármű nemzeti örökségként való minősítésére.

bomjesus_topo_2007.jpg

Az egyik kocsi a 2006-os restaurálást követően (forrás: wikipedia.org)

Bár a Bom Jesus do Monte szentély nem annyira híres, mint a Fatima nevű, Lisszabon és Porto között elhelyezkedő zarándokhely, a mai napig fontos célpontja a keresztény utazóknak, sőt mára a látogatóközönsége nemcsak belőlük áll, hanem a korokon átívelő építészeti, művészeti értékét és a völgyben elterülő táj panorámáját megcsodálni vágyó turistákból. Hiszen bőven van itt látnivaló, és még a siklók kedvelői is megtalálják a különleges dombon számításukat.

Források: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bom_Jesus_do_Monte_Funicular

https://thewest.com.au/travel/portugals-braga-yes-something-to-brag-about-c-13834468

https://en.wikipedia.org/wiki/Sanctuary_of_Bom_Jesus_do_Monte

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr6818411095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása