Fotógaléria a Budavári Sikló 1985-ös újjáépítéséről
2024. február 16. írta: SikIó NapIó

Fotógaléria a Budavári Sikló 1985-ös újjáépítéséről

Fővárosunk ikonikus siklóvasútja 1870-ben kezdte meg működését, és azóta is utasok százezreit szállítja, igaz sajnos nem szüntelenül. A második világháború alatt, 1944-ben jelentős károkat szenvedett, és sokáig úgy tűnt, nem is fogják helyreállítani. Először eltakarították a romjait, és csak a hatvanas-hetvenes években merült fel először helyreállításának gondolata. A tervezések során még olyan ötlet is született, hogy egy hatalmas mozgólépcsővel váltsák ki. Azonban végül 1986-ban megindult a várva várt felújítás, és a sikló elnyerte mai formáját. A Fortepan gyűjteményének köszönhetően most képgalériában mutatjuk meg az újjáépítését.

Az egykori Budai Hegypálya újjáépítése a Várhegy oldalában a Clark Ádám tér felé nézve, 1985-ben. A képeket Bojár Sándor adományozta a Fortepan gyűjteményének.

kep1_1.jpg

kep2.jpg

kep3.jpg

Fortepan / Bojár Sándor

Az építkezés kihívásait talán jobban szemléltetik az alsó állomás felől készített képek. A meredek emelkedő jelentősen megnehezítette az építőmunkások dolgát.

 kep4.jpg

A fővárosi panorámát is megörökítő képen a Turul szobor is látható.

kep5.jpg

Fortepan / Bojár Sándor

Az alábbi, 1986-ban készült képeket a Magyar Földrajzi Múzeum részéről Sztrilich György adományozta a Fortepan gyűjteményének.

kep6.jpg

kep7.jpg

Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Sztrilich György

Ezeken már jól látható a nagyszabású építkezés előrehaladottsága, valamint az alsó és felső állomások már álló épületei.

kep8.jpg

kep9.jpg

kep10.jpg

Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Sztrilich György

Az újjáépített sikló 1986. április 4-én kezdte meg működését, mely azóta is töretlen. Igaz, az azóta elmúlt években több alkalommal is végeztek rajta különféle felújításokat, sőt, a sikló két kabinja, Margit és Gellért teljes körű ráncfelvarráson is átesett.

 kep11.jpg

kep12.jpg

  Fortepan / Erdei Katalin

Az elkészült járművet ábrázoló képeket Erdei Katalin adományozta a Fortepannak.

Az 1986-os felújítást követően a sikló sebessége 3 m/s volt, azonban ezt túlságosan gyorsnak találták az utasok, így a BKV nem sokkal később, 1988-ban a felére, 1,5 m/s-ra csökkentette azt. A két kocsi a mai napig ezt a sebességet tartja.

 

Fotók:

1985 – a felújítás kezdete

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255451

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255452

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255453

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255454

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255455

 

1986 – a felújítás vége

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204115

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204116

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204117

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204118

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204119

 

1986 – a kész sikló

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=76085

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=76086

 

Források:

https://siklonaplo.blog.hu/2022/10/28/budavari_siklo_amivel_az_ido_vasfoga_sem_bir

 

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr8518326905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.02.20. 11:26:42

Azért gyors, mert nem volt idő bámulni, meg fotózni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2024.02.20. 11:26:53

Kamasz gyerek voltam akkoriban.Mindig mondták a felnőttek, hogy a sikló és az ifipark romjai a Vár szégyenei...hát, azok is voltak tényleg.
süti beállítások módosítása