Fővárosunk ikonikus siklóvasútja 1870-ben kezdte meg működését, és azóta is utasok százezreit szállítja, igaz sajnos nem szüntelenül. A második világháború alatt, 1944-ben jelentős károkat szenvedett, és sokáig úgy tűnt, nem is fogják helyreállítani. Először eltakarították a romjait, és csak a hatvanas-hetvenes években merült fel először helyreállításának gondolata. A tervezések során még olyan ötlet is született, hogy egy hatalmas mozgólépcsővel váltsák ki. Azonban végül 1986-ban megindult a várva várt felújítás, és a sikló elnyerte mai formáját. A Fortepan gyűjteményének köszönhetően most képgalériában mutatjuk meg az újjáépítését.
Az egykori Budai Hegypálya újjáépítése a Várhegy oldalában a Clark Ádám tér felé nézve, 1985-ben. A képeket Bojár Sándor adományozta a Fortepan gyűjteményének.
Fortepan / Bojár Sándor
Az építkezés kihívásait talán jobban szemléltetik az alsó állomás felől készített képek. A meredek emelkedő jelentősen megnehezítette az építőmunkások dolgát.
A fővárosi panorámát is megörökítő képen a Turul szobor is látható.
Fortepan / Bojár Sándor
Az alábbi, 1986-ban készült képeket a Magyar Földrajzi Múzeum részéről Sztrilich György adományozta a Fortepan gyűjteményének.
Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Sztrilich György
Ezeken már jól látható a nagyszabású építkezés előrehaladottsága, valamint az alsó és felső állomások már álló épületei.
Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Sztrilich György
Az újjáépített sikló 1986. április 4-én kezdte meg működését, mely azóta is töretlen. Igaz, az azóta elmúlt években több alkalommal is végeztek rajta különféle felújításokat, sőt, a sikló két kabinja, Margit és Gellért teljes körű ráncfelvarráson is átesett.
Fortepan / Erdei Katalin
Az elkészült járművet ábrázoló képeket Erdei Katalin adományozta a Fortepannak.
Az 1986-os felújítást követően a sikló sebessége 3 m/s volt, azonban ezt túlságosan gyorsnak találták az utasok, így a BKV nem sokkal később, 1988-ban a felére, 1,5 m/s-ra csökkentette azt. A két kocsi a mai napig ezt a sebességet tartja.
Fotók:
1985 – a felújítás kezdete
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255451
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255452
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255453
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255454
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=255455
1986 – a felújítás vége
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204115
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204116
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204117
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204118
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=204119
1986 – a kész sikló
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=76085
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=76086
Források:
https://siklonaplo.blog.hu/2022/10/28/budavari_siklo_amivel_az_ido_vasfoga_sem_bir