Kaunas, Litvánia második legnagyobb városa, korábbi ideiglenes fővárosa gazdag történelemmel, kulturális látnivalókkal és vibráló városi élettel várja a látogatókat. Az ország központi részén fekvő város nemcsak jelentős gazdasági és oktatási központ, hanem egyedülálló történelmi nevezetességekkel is büszkélkedhet. Egyik ilyen ikonikus látványossága a Žaliakalnis sikló, amely Európa legrégebbi siklóvasútjai közé tartozik.
Kaunas városa különleges fekvésű, az ország két legnagyobb folyójának, a Nemunasnak és a Nerisnek az összefolyásánál található. Stratégiailag fontos elhelyezkedése már a középkorban kereskedelmi központtá emelte. Részben ezért, a város igen gazdag kulturális örökséggel rendelkezik, amelyet számos múzeuma, galériája és művészeti intézménye őriz. A város 2022-ben elnyerte Európa Kulturális Fővárosa címét, majd 2023-ban modernista építészete felkerült az UNESCO világörökségi helyszíneket összegyűjtő listájára.
A sikló alsó állomása (forrás: lt.wikipédia.org)
Žaliakalnis sikló - egy időtlen utazás
A sikló nevét Žaliakalnis városrészről kapta, amely területet 1919-ben csatolták Kaunas városához. A siklóvasút 1931-ben kezdte meg működését, ezzel Európa legrégebbi ma is működő siklói közé tartozik, természetesen meg sem közelítve a mi Budavári siklónkat, amely már 1870-ben megkezdte az utasok szállítását.
A kaunasi sikló tehát csaknem 100 éve szolgálja a város lakóit és a turistákat, és fontos részét képezi közlekedési és kulturális örökségének. A jármű a Vytautas háborús múzeum közelében található alsó állomástól indul, és felvisz a Žaliakalnis dombra, ahol a híres Krisztus feltámadása bazilika található. Az utazás rövid, mindössze néhány percig tart, de az élmény annál emlékezetesebb. A sikló útja során lenyűgöző kilátás nyílik a városra és a környező területekre.
A sikló megépítésének története
A városrész a 20. század első felében rohamos terjeszkedésnek indult, és hamarosan szükség lett egy közlekedési módra, amely összekötötte a város alsó részein letelepülő dolgozókat a domb tetejével. Először, az akkori polgármester javaslatára, egy keskeny nyomtávú vasutat akartak építeni, amely Palemonas városrésztől Zaliakalnison át egészen Vilijampoléig vezetett volna. Azonban a magas költségigénye miatt végül elvetették ezt az ötletet. Később felmerült egy elektromos villamos megépítésének gondolata, amelyet nem hagyott jóvá a városi tanács. A végső megoldás ─ mint sok helyen másutt a világban ─ természetesen egy siklóvasút megépítése lett. A vonal 1931. augusztus 5-én kezdte meg működését, eredetileg egyetlen kocsival, a másodikat csupán ellensúlynak használták. Azonban hamar rájöttek, hogy hatalmas népszerűségnek örvend a jármű, így a második kocsit is utasszállítóvá alakították át.
A különleges sikló érdekessége még, hogy útja során a kocsikban Giedrius Kuprevičius zeneszerző zenéje szól, amelyet kifejezetten a felvonó számára komponált meg.
A vonalon közlekedő két kocsi, Rudolph1 és Rudolph 2 (forrás: transphoto.org)
A Žaliakalnis sikló építése jelentős mérnöki teljesítmény volt a maga idejében, és a mai napig az eredeti, felújított fa kocsikban utazhat, aki felkeresi. A siklóvasút a második világháború alatt is működött, és azóta is folyamatosan üzemel, kisebb felújításokkal és karbantartásokkal biztosítva a biztonságos és zavartalan működést.
Miért érdemes meglátogatni?
Kaunas és a Žaliakalnis sikló tökéletes célpont mindazok számára, akik szeretik a történelmet, a kultúrát és a különleges városi élményeket. A siklóval tett utazás nemcsak praktikus módja a domb megmászásának, hanem egyben időutazás is, amely visszarepít a múltba. Ráadásul a felső állomásnál található bazilika, valamint a kilátók remek lehetőséget kínálnak a város panorámájának megtekintésére.
Források:
https://visit.kaunas.lt/en/see-and-do/top/kaunas-funiculars/
https://lt.wikipedia.org/wiki/%C5%BDaliakalnio_funikulierius