Átadásakor a világ legnagyobb hajóemelőjének számított a 20 éven keresztül készülő 150 méter magas létesítmény, mely impresszív látványa a mérnöki tervezésnek és a terület földrajzi adottságának köszönhető. A legfeljebb 1350 tonnás teherszállító hajók emelésére alkalmas sikló épületében az érdeklődők számára elrejtettek egy múzeumot és egy kávézót is.
A létesítmény jelenlegi állapota (forrás: cdn.wbtourisme.be)
Le Canal du Centre
A Strépy-Thieu hajóemelő sikló, hivatalos nevén L'ascenseur funiculaire de Strépy-Thieu Belgiumban található. A szerkezet 20 évig készült, átadásakor pedig a világ legmagasabb hajóliftjének számított. A 2016-ban Kínában megépült Három-szurdok-gát emelője azonban letaszította a trónról, így mára már csak az ’Európa legnagyobb hajóemelője’ címmel büszkélkedhet. A szerkezet a belga Vallon régióban található Canal du Centre csatornán helyezkedik el. Többek között ez a csatorna köti össze a Maas folyót a Scheldével és az Északi-tengerrel. A csatorna 7 kilométeres szakaszán, melyen az emelő található, összesen 66,2 méteres szintkülönbség van.
A 19. század végén a szintbeli különbség áthidalására 4 hidraulikus hajóemelő építéséről döntöttek, melyeket két kanadai szerkezet mintájára készítettek el. Az első hajóemelőt, mely 15,4 méter magas lett, 1888-ban adták át, míg a többi három 16,93 méter magas liftet 1917-ben helyezték üzembe. Belgiumban már akkor is jelentős volt a belvízi áruszállítás, a hajóemelők azonban legfeljebb 300 tonnás teherhajók emelésére voltak alkalmasak. Az 1960-as évekre ez a teljesítmény már nem felelt meg az uszályforgalom új, 1350 tonnás európai szabványának, melynek következtében 1982-ben kezdetét vette egy új felvonó megépítése a Canal du Centre modernizációs programja keretében. Az összesen 160 millió euróba kerülő Strépy-Thieu hajóemelő siklót végül 2002-ben átadták át. A négy hajóemelő liftszerkezet, melyek mára már csak szabadidős célból működnek, 1998-ban építészeti és történeti jelentőségük miatt az UNESCO Világörökségi listájára kerültek.
A 19. századi UNESCO Világörökségi listáján szereplő hidraulikus hajóemelő (forrás: westend61.de)
Az építéstechnológia egyik legszebb bravúrja
A 150 méter magas Strépy-Thieu hajóemelő lift mintegy 73,15 méter szintkülönbséget összesen 7 perc alatt küszöböl ki. A sikló működésének fő eleme a szerkezet oldalán elhelyezkedő egy-egy keszon, azaz hajótartály, amely fel és le mozog. A két tartály össze van kötve és amikor az egyik emelkedik, a másik lesüllyed, így kiegyensúlyozva egymást. Mivel Arkhimédész törvénye a hajótartályoknál is érvényesül, hajóval vagy anélkül a két keszon súlya mindig megegyezik. Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy vízszint függvényében a tartályok súlya 7200 és 8400 tonna között mozog. A több mint 70 méteres út megtételét keszononként 8 csörlő, 112 függesztőkábel és 32 vezérlőkábel segíti, melyeket négy nagyméretű villanymotor hajt.
A létesítményt nem csupán a kereskedelmi hajózás szempontjából érdemes megemlíteni. Különleges kialakítása miatt egyre több érdeklődő látogat el a hajóemelő siklóhoz, és a turizmust a helyi önkormányzat is igyekszik ösztönözni. Az épület belsejében a látogatók kiállítást találnak, továbbá beülhetnek a kávézóba is, ahonnan közelről tanulmányozhatják a hajólift működését. Mindemellett lehetőség is van hajóra szállni és onnan nézni, hogyan működik élesben a lift.
Európa legnagyobb hajóemelője (forrás: images.divisare.com)
Belgiumban a folyami hajózás nagy múltra tekint vissza, így nem csoda, hogy a hajóval való közlekedés megkönnyítésére épült 19. századi hajóemelők a világörökség részévé váltak. A Strépy-Thieu hajóemelő sikló megnyitását is már nagy figyelem övezte, azóta pedig a mérnöki tervezés kiválósága mellett kulturális és turisztikai szempontból sem elhanyagolható úti cél.
Forrás:
https://en.wikipedia.org/wiki/Canal_du_Centre_(Belgium)
https://divisare.com/projects/346810-fabrice-fouillet-funicular-boat-lift-of-strepy-thieu
https://en.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A9py-Thieu_boat_lift
https://www.canalducentre.be/en/visits/the-boat-lift-of-strepy-thieu/