Valparaíso nemcsak színes házairól és bohém hangulatáról, hanem különleges közlekedési eszközeiről, a meredek dombokra kapaszkodó történelmi siklóiról is híres. Ezek a több mint egy évszázados felvonók egykor a város mindennapi életének meghatározó részét képezték, és bár sokuk az idők során leállt, a korábbi 30 sikló közül jónéhányuk még ma is hűen szolgálja a helyieket és a városba látogató turistákat. A dombokra épült város siklói és liftjei különleges mérnöki megoldásokkal és egyedi történetekkel rendelkeznek, mindemellett lenyűgöző panorámát kínálnak a Csendes-óceánra és a színes házak sokaságára.
Polanco lift
A város egyik festői felvonója, az 1916-ban felavatott Polanco, amely egyedülálló módon egy alagúton keresztül közelíti meg a Polanco-hegy csúcsát, és az egyetlen lift Valparaísóban, amely függőlegesen mozog. Alsó bejárata egy 150 méteres alagútból indul, amely a bányajáratok hangulatát idézi. A mindössze egy kocsiból álló jármű 60 méter emelkedés után éri el útvonalának csúcsát, a tornyot, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik a városra. Az építmény egy 48 méteres híddal kapcsolódik a dombhoz, így különleges élményt nyújt mindazoknak, akik Valparaíso csodás látképét szeretnék megtekinteni. A felvonót 1976-ban Chile nemzeti emlékművévé nyilvánították.
Forrás: wikipedia.org
Barón sikló
Az 1906-ban épült Barón felvonó volt az első elektromos motorral működő sikló Valparaísóban, amelyet három évvel később, 1909-ben kezdtek el üzemeltetni. Korábban vízszivattyús rendszerrel működött, ám az elektromos technológia bevezetésével még hatékonyabbá vált. A rövid, mindössze egyperces utazás ellenére a Barón sikló rendkívül népszerű a turisták körében, hiszen innen készíthetők Valparaíso ikonikus képeslapfotói.
Forrás: valparaiso.com
El Peral sikló
A város egyik legrégebbi siklója, az El Peral 1902-ben épült, 1998. szeptember 1-jén pedig történelmi emlékmű kategóriában Chile nemzeti emlékművévé nyilvánították. Alsó állomása a Plaza de Justicianál található, ahonnan a Cerro Alegre domb csúcsán lévő Paseo Yugoslavohoz viszi utasait. A felvonó egykor gőzgéppel működött, és különösen a Cerro Alegre és Cerro Concepción területén élő közösségek számára volt fontos közlekedési eszköz. A sikló 40 méteres emelkedés után éri el felső állomását, ahonnan nemcsak a városra, hanem a Palacio Baburizzara és a környező művészeti negyedre is fantasztikus kilátás nyílik.
Forrás: wikipedia.org
Concepción sikló
A Concepción Valparaíso legrégebbi siklója, amelyet 1883-ban európai bevándorlók kezdeményezésére építettek. A felvonó eredetileg szintén vízszivattyús rendszerrel működött, később azonban elektromos meghajtásra állították át, és fa kabinjait fémszerkezetűekre cserélték. A sikló alsó állomása a város egyik jellegzetes pontján, a Turri óra közelében található, felső végállomása pedig a Paseo Gervasonira vezet, ahonnan a látogatók felfedezhetik Valparaíso történelmi utcáit és hangulatos kávézóit.
Forrás: wikipedia.org
Artillería sikló
Az Artillería egyike annak a 30 felvonónak, amelyek Valparaíso történelmének részét képezik, és ez volt a harmadik, amelyet építettek. Az 1893-ban épült sikló egykor a régi haditengerészeti iskola személyzetének szállítására szolgált, és máig az egyik legnagyobb kapacitású felvonó a városban: a turisták és a helyiek egyaránt előszeretettel használják, így Valparaíso egyik legforgalmasabb siklójának tekinthető. A felső állomása a híres 21 de Mayo sétányon található, ahonnan lélegzetelállító kilátás nyílik a kikötőre és az óceánra.
Forrás: wikipedia.org
Cordillera sikló
A Cordillera siklót 1887-ben Valparaíso második felvonójaként adták át. Kezdetben gőzgéppel működött, de az eredeti szerkezetet egy tűzeset után újjáépítették. Az alsó állomása a történelmi városrészben található, míg a felső állomás az Eleuterio Ramírez térhez csatlakozik, amely közel van a híres Lord Cochrane Múzeumhoz. A fényképrajongók számára pedig egy hosszú lépcsősor is vezet a siklóval párhuzamosan, így akár gyalogosan is bejárható az útvonal.
Forrás: puranoticia.pnt.cl
San Agustín sikló
A San Agustín siklót 1913-ban avatták fel a Cordillera lift kiegészítéseként, amely a Cerro Cordillera domb sűrűn lakott területén szolgálta az utasokat. Ez a felvonó kevésbé feltűnő a városképben, hiszen alsó állomása egy szűk folyosón keresztül közelíthető meg, és a felső állomásról sem nyílik közvetlen kilátás a tengerre. Mégis, Valparaíso történelmi örökségének fontos része, és 1998 óta hivatalosan is a műemlékké nyilvánított liftek egyike.
Forrás: valparaiso.com
Hospital Van Buren sikló
A Van Buren Kórház liftjét 1929-ben avatták fel azzal a céllal, hogy a betegeket és az egészségügyi dolgozókat könnyebben szállíthassák a kórházon belül. Ez a sikló váltotta fel az 1906-os földrengésben megsemmisült San Juan de Dios felvonót. Egyedi jellemzője, hogy alsó állomása közvetlenül a kórház központi udvarán található, míg felső állomása az épület felső szintjeihez vezet. Bár elsősorban funkcionális célokat szolgál, a kórház építészeti részeként a Van Buren sikló ma már Valparaíso városának egyik különlegessége.
Forrás: valparaiso.com
Források: