Siklók a felszín alatt? Budapesten több helyszínen is találkozhatunk velük!
2023. november 10. írta: SikIó NapIó

Siklók a felszín alatt? Budapesten több helyszínen is találkozhatunk velük!

Talán elsőre furcsán hangozhat, de a világ több pontján, immáron pedig Budapesten is találkozhatunk föld alatti siklókkal. A 3-as metró felújítása során ugyanis több állomás esetében is felmerült, hogy a közutak alatti elhelyezkedés miatt nem tudnak a peronokról a felszínre vezető lifteket kialakítani – erre megoldásként építettek be olyan ferde felvonókat, melyek a mozgólépcsőkkel párhuzamosan közlekednek. Működésük pedig szinte teljesen megegyezik a Budavári Siklóéval, melyről sokan úgy tudják, immár tévesen, hogy a főváros egyetlen siklója.

nys_4884.jpg

Föld alatti sikló a 3-as metró vonalán (www.bkk.hu)

 

A 3-as metró felújítása közel 5 éven át tartott, ez idő alatt pedig számos újítást eszközöltek a tervezők, nemcsak a megállókat és a kinézetüket illetően, de az akadálymentesítés terén is. A legtöbb megálló esetében a peronról egyenesen a felszínre vezető liftekkel oldották meg a mozgáskorlátozottak, kerekesszékesek és babakocsisok könnyített közlekedését, azonban a belvárosi állomások olykor akadályokat gördítettek a tervezők elé. A Kálvin tér, a Corvin-negyed, a Semmelweis Klinikák, a Nyugati pályaudvar, az Arany János utca, valamint a Ferenciek tere megállók ugyanis forgalmas utak alatt helyezkednek el, amely lehetetlenné tette a liftaknák kialakítását.

A technológia bölcsője

Ezen problémára megoldásként érkezett egy olyan gyakorlat, melyre eddig szinte csak Svédországban, valamint a New York-i metró állomásainál akadt példa, azonban a világ több más pontján is alkalmazzák a módszert, csupán egyéb célokból. Az említett két városban is komoly kihívás volt a meglévő metróállomások akadálymentesítése, így a mozgólépcsőkkel párhuzamosan, ferdepályás felvonókat telepítettek, melyek a liftekhez igen hasonló módon segítik az utasokat.

A budapesti metrólejárókban található lifteket tervező cég több ilyen felvonó megálmodásában és telepítésében részt vett már a világ számos pontján, a magyarországi felvonók esetében pedig külföldi szakemberek tudását is bevonták ezekbe a folyamatokba.

mozgolepcso_ferenciek.jpg

Mozgólépcső és föld alatti sikló a Ferenciek tere állomáson (www.bkk.hu)

 

Siklók a föld alatt

A felvonók működése szinte teljesen megegyezik az általunk már jól ismert Budavári Siklóéval. A kabinok, melyeket minden állomáson a mozgólépcsők közé építettek, azokkal teljesen megegyező sebességgel teszik meg útjukat a peronok és a felszín között. Erre a tervezők szerint azért volt szükség, hogy se a felvonó utasait, se pedig a mozgólépcsőn utazókat ne veszélyeztessék a túl gyorsan haladó kabinnal. Ahogy azt a siklóknál is megfigyelhetjük, ezeket a földalatti felvonókat is egy ellensúly mozgatja, melynek segítségével tud le- és felfele haladni a fülke, melyben egyszerre akár nyolcan is utazhatnak. Azért, hogy a kabin ne tudjon túl gyorsan vagy lassan haladni, elektronikus berendezések felelnek, emellett pedig egy vészfék biztosítja a kabin stabilizálását abban az esetben, ha az azt tartó kötél elszakadna. A Budavári Siklóval összehasonlítva csak az ajtók elhelyezkedésében mutatkozik különbség a metró felvonóin ugyanis ezek menetirány szerint helyezkednek el, nem pedig az oldalsó falakon.

A múlt és a jövő közlekedése

A 3-as metró földalatti liftjei tehát bármilyen meglepő is, nagyban hasonlítanak a több mint 150 éves Budavári Siklóhoz, ez is mutatja, hogy mennyire korát megelőző, modern találmány is ez a közlekedési mód. Igaz, az eltelt időszakban a szakemberek tovább csiszolták a kivitelezés módját, hogy a ma épített siklók még biztonságosabbak és látványukban is modernebbek lehessenek. Az igazi 21. századi, nagyvárosi és környezetbarát sikló megvalósulására nagyszerű példa lehetne a Gellért-hegyre tervezett sikló is, mely egyelőre még nem épülhetett meg.

Egyelőre tehát a fenti siklókkal kell beérnie fővárosunknak, a történelmi budavárival, valamint az elmúlt évben épült további hat föld alattival. Az utóbbi, metrólejárókat megsegítő típus ugyan széles körben még nem terjedt el, azonban a szakemberek szerint praktikusságuk miatt egyre nagyobb rájuk a kereslet világszerte.

 Források: 

Ferdepályás felvonók az M3-as metróvonal belvárosi állomásain - YouTube

Sikló a föld alatt: már használható a ferdepályás lift az M3-as metró vonalán - Magyarépítők

Ferdepályás felvonók az M3-as metróvonal belvárosi állomásain - M3felujitas.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr5518255399

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása