A kaliforniai álom: a Palm Springs-i kötött pálya
2024. július 16. írta: SikIó NapIó

A kaliforniai álom: a Palm Springs-i kötött pálya

A kaliforniai Palm Springs az 1930-as évek környékén, a filmvilág aranykorában vált ismertté és népszerűvé az amerikai színészek körében, hiszen a város kétórányira fekszik Los Angeles-től és idilli környezetet biztosított a sztárok számára, akik ugyan a munkájuk miatt nem mehettek messze Hollywoodtól, de kétségbeesetten vágytak egy kis nyugalomra, messze a villanó fények és a rajongók sokaságától. Hírességek, mint Frank Sinatra, Cary Grant és Marilyn Monroe, gyakran menekültek a hektikus mindennapjaik elől a Palm Springs-i villájukba, hogy kikapcsolódjanak és élvezzék a stresszmentes életet. Ezek után a város már nemcsak filmszínészekkel volt tele, hanem az ország minden tájáról érkeztek vendégekkel is, akik megcsodálták a hatalmas villákat, a pálmafákkal szegélyezett utakat és a természeti kincseket úgyszintén.

sunset-in-palm-springs.jpg

(forrás: roadtrippingcalifornia.com)

A kábelvasút története:

Talán éppen ebben a népszerűségben látta meg a lehetőséget a fiatal villamosmérnök, Francis Crocker, aki éppen egy egynapos túrán volt újságíró barátjával 1935-ben, amikor is felpillantott a hósipkás San Jacinto-hegyre és annak lélegzetelállító emelkedésére. Ekkor született meg az álma, hogy kötélpálya díszítse a hegy oldalát. 15 évvel és pár politikai akadállyal ─ amelyek az ötlet elhalasztását erdeményezték évekre ─ később végre elkezdődtek a munkálatok és Crocker víziója létrejöhetett. A jármű felépítésének anyagi hátterét 8,15 millió dollár értékű magánbevételi kötvény eladása finanszírozta, viszont egyetlen centnyi közpénzt sem használtak fel a munkálatok során.

1280px-palm_springs_aerial_tramway.jpg

A kábelvasút felülnézetből (forrás: wikipedia.org)

Ugyan a koreai háború miatt is el lett halasztva néhány évvel az építkezés, az ambiciózus projekt 1961 júliusában elkezdett formálódni. A vonal konstrukciója mérnöki kihívás volt és a világ nyolcadik csodájának lett titulálva. Ezt a szuperlatívuszt azzal érdemelte ki, hogy helikopterrel szállították és állították a négy tartóoszlopot a helyükre (ez akkoriban formabontó megoldásnak számított). A helikopterek összesen több mint 23 000 repülést hajtottak végre a munkálatok során, ami még mai szemmel is impozáns szám.

pstram_13_1b53c078-f828-48cf-81ff-196733824002.jpg

A kocsikból lélegzetelállító panorámát csodálhat meg az utazó (forrás: visitgreaterpalmsprings.com)

Francis Crocker álma végül 1963-ban teljesült be: a felvonó első útját szeptember 12-én tette meg a tervezői, újságírók és celebek kíséretével. Bő 30 évvel később, 1998-ban bejelentették, hogy a vonal egy modernizációs program keretében átépítéseken és felújításokon fog átesni. 2000 szeptemberében az utasok már a világ legnagyobb forgó villamoskocsijaiban utazhattak a San Jacinto-hegynek föl és le. A sikló hivatalos, 1963-as megnyitója óta több mint 20 millió ember szállt be a kocsiba, hogy részt vegyenek egy ugyan csak tíz perces, de annál varázslatosabb utazásban az emblematikus és lebilincselő Chino Kanyon felett.

 Források: 

A Peek Behind The Palms – Palm Springs History | ResorTime

Home – Palm Springs Aerial Tramway (pstramway.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr8818447775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása