Kötöttpályás járművek a fenntartható városok szolgálatában
2023. március 31. írta: Lits Ágoston

Kötöttpályás járművek a fenntartható városok szolgálatában

Egy városok mobilitásának fejlesztését mind infrastrukturális szempontból, mind az alkalmazott járművek oldaláról is meg kell vizsgálni és az adottságokhoz mérten a legjobb megoldást találni  – olyat, ami a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe veszi. Ezeknek a kitételeknek az elsősorban villamosenergiával működő kötöttpályás eszközök, mint amilyen a siklóvasút is, sok szempontból megfelelnek.

A városi mobilitás egyre több kihívást jelent, hiszen a városok és a kapcsolódó agglomerációs települések rohamosan terjeszkednek, így a növekvő forgalommal együtt a környezetszennyező és az egészségre káros anyagok kibocsátása is emelkedik. Becslések szerint 2050-re a világ lakosságának több mint kétharmada fog városokban lakni, ami a fenntarthatóság kérdéséinek megválaszolását is sürgeti. A városi mobilitás napjainkban is nagy arányban a hagyományos személygépjárművekre támaszkodik, aminek következtében nagy mennyiségben jutnak környezetszennyező üvegházhatású gázok és égészségkárosító anyagok a levegőbe. Emellett a zaj és fényszennyezés hatásait sem lehet kihagyni, mivel mindkettő nagy mértékben rontja az alvás és a pihenés minőségét. Tavaly elfogadott „Irány az 55%” néven futó uniós intézkedés csomag éppen ezekre reagálva helyezi kilátásba, hogy az 1990-es szinthez képest 2030-ig legalább 55%-kal csökkentsék a tagállamok az üvegházhatású és légszennyező anyagok kibocsátását, a közlekedési szektorban még szigorúbb, 90%-os célt tűz ki. A tervezet ugyan szélesebb körben a közlekedésre, mint kibocsátóra helyezi a hangsúlyt, de ennek jelentős részét a közúti, elsősorban személygépkocsik teszik ki, így a városi közlekedés légszennyezését is mérsékelni hivatott az intézkedés csomag.

sn03697-re01-hu21.jpg

Így tervezi elérni az EU az "Irány az 55%" intézkedés csomag célkitűzéseit (Forrás: consilium.europa.eu)

A megoldást elsősorban a városokban megforduló személygépkocsik számának csökkentése jelentené, amely visszaszorítására már több európai országban is láthatunk kezdeményezést. Azonban a kocsik „kitiltása” a nagyvárosokból csupán tűzoltásnak tekinthető, hiszen egyéb intézkedések nélkül komoly eredményt nem lehet elérni, mivel a tömegközlekedés is jelentős mértékben fosszilis üzemanyagú járművekkel van megoldva. Ezért elengedhetetlen ezeknek a rendszereknek a fejlesztése, korszerűsítése és fenntarthatóvá tétele. Ezen kívül további kérdéseket vet fel a külvárosi és agglomerációs területekről történő mobilitás környezetkímélő megoldása, hiszen ezzel rengeteg „ingázó” autót lehetne kiváltani.

A városi tömegközlekedés korszerűsítése során azokat az eszközöket szükséges előnybe részesíteni, amelyek kiváltják a fosszilis üzemanyagú járműveket, amire a szűkebb utcákban az elektromos buszok lehetnek alkalmasak. Emellett az  , elsősorban a villamosok jó megoldásnak bizonyulnak, hiszen lokálisan nem bocsátanak ki káros anyagot és zajszennyezésük is jóval alacsonyabb, továbbá nagy tömeg mobilitását teszik lehetővé. Előnyei mellet azonban működéséhez nélkülözhetetlen a sínpárok elhelyezése, amely nem megoldható minden utcában. Vasutakhoz sorolható még hasonló előnyökkel a metró is, azonban ennek építése idő és erőforrás igényes. A helyi érdekeltségű vasutak (HÉV) a külvárosi és agglomerációs területek közlekedését könnyíthetik meg. További elektromos jármű a trolibusz, amely szintén kötöttpályásnak tekinthető, viszont nem igényel síneket. Egyes városok, mint Brest és Toulouse közlekedési rendszerébe a drótkötélpályás felvonót építették be, amely a város kívül eső kerületeit köti össze a belvárosi résszel.

03_palya_pilon_felso_m.jpg

A Gellért-hegyi Sikló látványterve (Forrás: Gellért Sikló Kft.)

A felsorolásból kihagyhatatlan a amely szintén remek kötöttpályás eszköz, számos városban már bebizonyosodott, hogy hatékonyan lehet vel kiszolgálni, elsősorban a nagyobb szintkülönbségek közötti utasforgalmat. Budapest esetén a Gellért-hegyre, már évek óta tervezet siklóvasút teljes egészében kiválthatná az autóbuszos közlekedést a hegyen. Ennek mind a helyi lakosok, mind a turisták élveznék előnyét, valamint a főváros mobilitásában egy újabb lépés lenne a fenntarthatóság irányába.

Forrás:

https://www.levego.hu/kapcsolodo-anyagok/mitol-lesz-fenntarthato-a-varosi-kozlekedes/

https://greendex.hu/mitol-lesz-fenntarthato-a-varosi-kozlekedes/

https://www.consilium.europa.eu/hu/press/press-releases/2022/06/02/fit-for-55-package-council-adopts-its-position-on-three-texts-relating-to-the-transport-sector/

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr8518063004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása