A saltburni sziklafelvonó   
2024. április 19. írta: SikIó NapIó

A saltburni sziklafelvonó  

 Tengerpart, móló és sikló. Ez Saltburn látképe. A város fent a sziklán, míg a tengerpart az alatt helyezkedik el, így okozhat kellemetlenséget a part megközelítése. Ezért is hozták létre a saltburni siklót, ami mára már a város szerves részét képezi.

cliff_railway_saltburn-by-the-sea_geograph_org_uk_1475707.jpg

Forrás: Wikipedia

Saltburn-By-The-Sea egy tengerparti város az Egyesült Királyság északkeleti részén, az Északi-tenger partján. Leginkább Saltburn néven ismert, azonban nincs köze a 2023-as év legmegosztóbb pszichothrilleréhez, mely ugyanezt a címet viseli. Történelme a viktoriánus időkig nyúlik vissza. Több látványosággal is büszkélkedhet, többek között ikonikus mólójával, strandjával és völgykertjeivel. Ám mégis, egyik legkiemelkedőbb ezek közül a siklója. A sziklafelvonó az Egyesült Királyságban és világszinten is az egyik legrégebb óta fennálló, működő vízkiegyenlítéses sikló. 1884-ben nyitotta meg kapuit azzal a céllal, hogy összekösse Saltburn viktoriánus városát az egész északkeleti és yorkshire-i partvidék egyetlen megmaradt mólójával, ezzel megkímélve az embereket 173 lépcsőfok megtételétől.

A saltburni sziklafelvonó 120 láb (kb. 37 m) magasra emelkedik, 207 láb (kb. 63 m) hosszú pályán halad 71%-os meredekséggel. Működését tekintve megfigyelhető a mérnöki precizitás, hiszen vízkiegyenlítéses rendszerrel üzemel. Hogy ez mit takar? A létesítmény két kocsija ballasztvíztartállyal van felszerelve, és megközelítőleg egyensúlyban vannak. Ahhoz, hogy ez az állapot megváltozzon, vagyis, hogy a kocsik megmozduljanak, csupán annyi erőt kell kifejteni, hogy a rendszer egyensúlya kibillenjen. Ezt úgy érik el, hogy a felső állomáson lévő kocsi víztartályát addig töltik fel, amíg tömege meg nem haladja az alsó állomáson lévő kocsi tömegét. Ezután a kocsi lefelé haladhat a lejtőn, ellensúlyozva a másik kocsi tömegével, amely a felső állomáson halad. A mozgást a fékmunkás (brakeman) szabályozza, aki a haladási sebességet is ellenőrzi. Amikor a kocsi leér a felvonó aljára, a vizet kiengedik, csökkentve az alsó kocsi tömegét, és visszapumpálják a tetejére. Ez a folyamat ismétlődik meg újra és újra, segítve az embereket abban, hogy eljussanak a mólótól a viktoriánus városig és vissza.

Mindkét kocsiban van tehát egy-egy ballasztvíztartály, amit vagy feltöltenek, vagy leengednek a haladási iránynak megfelelően. A vizet egy közeli forrásból nyerik, és egy páros víztározóban tárolják; az egyik, amely 136 380 litert képes tárolni, az alsó állomás közelében van, a másik, amely 84 100 litert képes tárolni, a szikla tetején található.

A sziklafelvonó eredeti tervei olyan jól sikerültek, hogy a rendszeres karbantartáson és az alkalmi felújításokon túl a szerkezeten az 1884-es üzembe helyezés óta alig változtattak valamit. 1924-ben egy váltakozó áramú, elektromosan működtetett vízszivattyút telepítettek. A felvonót 1939-ben vásárolta meg a Városi Kerületi Tanács.

Az eredeti kocsik, amelyekben 12 utas kapott helyet, ólomüveg ablakokkal rendelkeztek, majd az 1955-ös felújítás következtében sima üveggel lettek ellátva. Az eredeti kialakítás mintájára készült ólomüveg ablakokat 1991-ben helyezték vissza. A felvonókocsik fából készült karosszériáit 2011-ben a haltwhistle-i Stanegate Restorations felújította és „viktoriánusította”.

1997 és 1998 között a sziklafelvonót felújították, hogy megfeleljen a modern biztonsági előírásoknak. Érdekesség, hogy az eredeti, 1884-es kerék, amelyet 1998-ban cseréltek le, ma virágágyásként a felső állomáson kívül képez látnivalót.

2017 végén és 2018 elején a sziklafelvonót egy helyreállítási program miatt lezárták. A mechanikus elemeket acélra cserélték az élettartam meghosszabbítása érdekében. A felújítások és helyreállítások során nagy hangsúlyt fektettek az eredeti alkatrészek megtartására; ahol cserealkatrészekre volt szükség, azokat általában az elődök stílusában készítették el.

A sziklafelvonó 2020 márciusában a Covid─19 járvány miatt bezárt. 2021-ben ugyan feloldották a Covid-korlátozásokat, azonban a Tanács úgy döntött, hogy a szezonban a biztonság kedvéért már nem nyitja meg a sziklafelvonót. Ezt az időt kihasználva a vonalat felújították, ami azt jelenti, hogy a turisták csak a karbantartási tesztek során láthatták a siklót működés közben. A felvonó végül 2022. június 2-án nyílt meg újra, a királynő platina jubileumi ünnepi hétvégéjére.

A saltburni sikló csak a szezon csúcsidőszakában, március közepétől október végéig, hétvégén van nyitva. Azonban sajnos a közelmúltban történt tűzvész miatt átmenetileg jelenleg nem üzemel. De dolgoznak azon, hogy minél hamarabb helyreállítsák a felvonót, és újra megnyithassák az érdeklődő közönség számára.

 

 

Források:

https://en.wikipedia.org/wiki/Saltburn_Cliff_Lift

https://yorkshirebylines.co.uk/region/saltburn-seaside-out-of-season/

https://redcarcleveland.co.uk/enjoy/saltburn-cliff-tramway/

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr9918385183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása