Mi Teleférico – a világ legnagyobb kötélpálya-hálózata
2023. szeptember 25. írta: SikIó NapIó

Mi Teleférico – a világ legnagyobb kötélpálya-hálózata

A világ több pontján is a tömegközlekedés részét képezi valamilyen kötélpályás jármű, azonban kevés város mondhatja el magáról, hogy több mint 30 kilométernyi lefedettséggel rendelkező közélpálya-hálózattal rendelkezik. A bolíviai La Paz városában található Mi Teleférico pályahosszával és 10 vonalával a világ legnagyobb kötélpálya-hálózatának számít, azonban nem csak ilyen szempontból kiemelkedő.

A siklók rokonainak számító kötélpályás felvonók a világ sok pontján kedvelt közlekedési eszközök, azonban olyan szinten talán, mint a bolíviai La Paz városában, sehol nem képezik részét a tömegközlekedési hálózatnak. A Mi Teleférico elnevezésű felvonórendszer a világban egyedülállónak számít a maga 10 vonalával és több mint 30 kilométert lefedő méretével, a város közlekedése pedig nagyban erre a rendszerre támaszkodik.

estacion_irpawi.jpg

Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Mi_Telef%C3%A9rico#/media/File:Estaci%C3%B3n_Irpawi.jpg 

 

A legmagasabban fekvő nagyváros

A Mi Teleférico Bolívia második és harmadik legnagyobb városát köti össze egymással: a közel 4000 méter magasan fekvő El Altot és a 3650 méteren elhelyezkedő La Pazt. El Alto, mely a Föld legmagasabban fekvő nagyvárosa közel 400 méterrel magasabban fekszik, mint La Paz, a két várost pedig egészen 2014-ig csak szűk, kanyargó utak kötötték össze, melyek rengeteg fennakadást okoztak a közlekedésben.

A tömegközlekedést használók számának növekedésével a két város vezetésének megoldást kellett találnia arra, hogy a közlekedési eszközök és útvonalak követni tudják a fejlődést. A két várost összekötő, meredek, sokszor veszélyes kanyarokkal ellátott utakat kiváltva, 2014-ben adták át a városok fölött végigfutó kötélpályarendszer első szakaszát, mely már akkor is rekordhosszúságúnak számított a világon. Azóta összesen 10 vonallal működik a Mi Teleférico, közel 1400 gondolája pedig 12 másodpercenként vesz fel utasokat 36 állomásán. A napi 17 órán át működő rendszer vonalai így akár 4000 ember szállítására is alkalmasak óránként.

 

Miért is jó ötlet a felvonó?

A siklókhoz hasonlóan, a többi kötélpályás rendszernek is rengeteg előnye van. Az olyan városokban, mint El Alto és La Paz legfőképpen a nagy szintkülönbségek áthidalására lehet jó megoldás akár egy sikló vagy egy felvonó, hiszen ellentétben a buszokkal és egyéb járművekkel, ezek a rendszerek meredek helyszíneken és gyorsan képesek, akár több száz métert is megtenni. Emellett, míg a tradicionális közlekedési eszközök sokszor nagy területeket foglalnak el a városban – gondolhatunk itt a villamosvonalakra vagy akár buszsávokra – a siklók és felvonók kis helyen, valamint a városok felett helyezkednek el. A siklók akár jelentősen meredek területeken is elhelyezhetők, így kis területet elfoglalva, a kötélpályás felvonók pedig teljesen tehermentesítve a város földi közlekedését, afölött közlekednek.

Emellett nem elhanyagolható a járművek környezetkímélő mivolta sem. Ugyan napjainkban egyre elterjedtebbek az elektromos járművek, mégis továbbra is nagy problémát okoz a közlekedési eszközök lokális károsanyag-kibocsátása. Ezzel szemben a siklók és felvonók legtöbbje teljesen elektromosan működik, így is kímélve a környezetet. Ugyan az elektromos energia előállítása is bizonyos mértékű környezetszennyezéssel jár, a felvonók lokális károsanyagkibocsátása nulla. Emellett a felvonók energiahatékonyságát az biztosítja, hogy a mozgó kabinok vagy kocsik egymás ellensúlyaként működnek, így érdemi villamosenergia-felhasználás csak a kocsik súlykülönbözetének leküzdéséhez szükséges. Ezek alapján elmondható, hogy a siklók és egyéb kötélpályás felvonók energiatakarékosabbak és környezetkímélőbbek, mint a folyamatos kibocsátással működő egyéb tömegközlekedési eszközök. Az El Altot és La Pazt összekötő Mi Teleférico vonal is teljes mértékben az elektromos energiára támaszkodva működik, mellyel lényegesen csökkenti a városok tömegközlekedésének károsanyag-kibocsátását.

Orange Line cable car with the city behind

Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Mi_Telef%C3%A9rico#/media/File:Mi_Telef%C3%A9rico_-_Linea_Naranja.jpg 

Fel-fel és tovább!

A Mi Teleférico vonal építésével az városok egész közlekedési rendszerét átformálták és nagy sikere mellett nem meglepő, hogy továbbra is fejlesztik. A hálózat tizenegyedik vonalával közel 24 kilométert fed majd le és további 4 állomással bővül. Dél-Amerika szépségét, ha arra járunk, érdemes ilyen különleges közlekedési eszközökkel megcsodálni, hiszen ezek már magukban is egy egyedülálló élménynek számítanak.

 

Forrás:

https://www.thetravel.com/where-is-the-largest-urban-cable-car-system-in-the-world/

https://www.cnbc.com/2018/12/07/how-cable-car-systems-are-revolutionizing-public-transport-in-la-paz.html

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr7818221783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása