Sherlock Holmes nyomában a Reichenbachfall siklóval
2023. február 17. írta: Lits Ágoston

Sherlock Holmes nyomában a Reichenbachfall siklóval

Sir Arthur Conan Doyle „Az utolsó eset” című novellában megírta Sherlock Holmes halálát a Reichenbach-vízesésnél. A történet szerint a magánnyomozó a vízesés szikláinál küzd meg legfőbb vetélytársával Moriarty professzorral, végül más megoldást nem találva, mindketten a mélybe zuhannak. Az 1893-ban megjelent írás egyrészt felháborodást váltott ki a rajongókból, így később Doyle kénytelen volt folytatni a detektív-történeteket, másrészt közismertté tette a svájci Meiringen város közelében található vízesést. Emléktábla, a detektív életnagyságú bronz szobra és múzeum is emléket állít a fiktív eseményeknek.

reichenbach_fall.jpg

A végzetes Reichenbach vízesés (forrás: gettyimages)

Sherlock Holmes-rajongók nélkül nem lenne siklója a városnak

Természeti látványosságai miatt a város már az 1800-as évek végére turisztikailag jelentős volt, a Sherlock Holmes-történettel pedig tovább duzzadt a látogatók száma. A megnövekedett igények kiszolgálása miatt 1896-ban írtak ki koncessziót egy elektromos meghajtású siklóvasút megépítésére. A vonal célja, hogy a legendás helyszín könnyebben megközelíthető legyen a látogatók számára és szinte fáradság nélkül követhessék nyomon kedvenc detektívük utolsó kalandját. Végül 1899-ben adták át Svájc 23. siklóvonalát, a Reichenbachfall-Bahnt. Külön érdekesség, hogy a sikló működéséhez szükséges energiát egy kis vízerőmű biztosítja. A sikló 714 méteres pályán közlekedik, amelyet 7 perces menetidővel teljesít. Út közben 242 méteres szintkülönbséget küzd le, legnagyobb meredeksége pedig 61%-os. A vágányt egy Abt-rendszerű kitérővel alakították ki, így kerülik el egymást a lefelé és felfelé haladó kocsik.

A nagy érdeklődés ellenére a sikló sorsa hányattatott. 1903-ban a működtető vállalat felszámolás alá került, az új tulajdonos négy évvel később szintén csődbe ment, majd egy harmadik cég vette át az irányítást. Az első világháború alatt kényszerszünet következett a sikló életében, ezután 1922-ben, immár a Elektrowerke Reichenbach AG üzemeltetésében indult ismételten útjára. A vállalat engedélyét 1976-ban hosszabbítottak meg egészen 2026-ig.

reichenbachfall_siklo.jpg

A Reichenbachfall sikló ikonikus piros vagonja (forrás: grimselwelt.ch)

Századfordulós hangulatot idéző kocsik

A több mint százéves működés során a vágányok és a sikló is több felújításon, korszerűsítésen esett át, a 1930-as években új hajtóművel látták el, az 1950-es években pedig modern automatizált vezérlőrendszert kapott. Az állomásokat és az egyenként 24 fő befogadására alkalmas kocsikat is renoválták, de a felújítás során kiemelt figyelmet fordítottak a korhű megjelenés megőrzésére. Ennek köszönhetően autentikus környezetben élvehető az utazás és a csodás kilátás.

A vízeséshez érdemes május elejétől október végéig tartó időszakban ellátogatni, mert a téli hónapokban a vízhozam visszaesik, ezáltal egyáltalán nem, vagy csak alig található víz a mederben. A sikló nyitvatartását is ezekhez a hónapokhoz igazították, ebben az időszakban 15 percenként, 9 órától egészen fél hatig közlekedik.

Forrás:

https://kotelpalya.blog.hu/2020/10/15/reichenbachfall-bahn

https://en.wikipedia.org/wiki/Reichenbachfall_Funicular

https://sherlockholmes.ch/en/Info/Reichenbach_Funicular

https://www.grimselwelt.ch/en/railways/reichenbachfall-bahn/

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr1918040464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.02.21. 11:20:19

Köszi az úticél javaslatot!
süti beállítások módosítása