Rendkívüli látvány a Pireneusokra - a Funiculaire de Pau
2023. február 09. írta: Lits Ágoston

Rendkívüli látvány a Pireneusokra - a Funiculaire de Pau

Franciaország délnyugati régiójának egyik legjelentősebb települése Pau, amely nem csak történelmi, hanem természeti és kulturális értékeivel is felhívja magára a figyelmet. A város egykor királyi székhelyként is szolgált, de ma is jelentős ipari és turisztikai központ. Rendkívül jó elhelyezkedésének köszönhetően gazdag természeti látnivalókban, azonban a város történelmi örökségei is számos érdekességet tartogatnak. Egészen a középkori lovagvár ikonikus épületétől, a főtéren át, a múzeumokig és Boulevard des Pyrenees sétálóutca is lenyűgöző látványosság. A város szívében található a helyi örökség másik értékes eleme, a Funiculaire de Pau siklóvasút is.

pau_latkep.jpg

A város madártávlatból ( forrás gettyimages)

A siklóvasút a sétálóutca lábánál elhelyezkedő központi állomást és a város központjának tekinthető Place Royale-t köti össze. A sikló 103 méteres távot tesz meg, 26 méteres emelkedést leküzdve, így 30%-kos szintkülönbséget hidal át, miközben a majdnem 50 km-re fekvő Pireneusok káprázatos panorámája tárul az utasok elé. A város egyik fontos közlekedési eszköze, évente mintegy félmillióan veszik igénybe az alig több mint 75 ezer lelket számláló városban.

A siklóvasút megépítésének ötlete már a 19. század végén felmerül, de csak 1905-ben fogadták el az építési terveit, üzembe pedig 1908-ban helyezték. A több mint százéves működési ideje alatt felújításokra és korszerűsítésekre is sor került; a vonalat 1951-től 1954-ig, majd 1961-ben a berendezéseinek felújítása miatt bezárták. Viszont 1970-ben biztonsági okokból és a mecenatúra hiánya miatt teljesen leállították a forgalmát. Végül 1978-ban a város vezetősége úgy döntött, hogy a kulturális örökségét felkarolja és újra üzembe helyezi a siklót, méghozzá mindenki számára ingyenes használattal. További ellenőrzéseket és felújításokat 1995-ben, 2006-ban és 2010-ben hajtottak végre. A legutóbbi felújítások során olyan változtatások történtek, amelyek lehetővé teszik, hogy a siklót mozgáskorlátozottak is igénybe vehessék.

pau_siklo.jpg

Funiculaire de Pau vagonja a felső állomáson (forrás: gettyimages)

A sikló különlegességét az adja, hogy a kocsik tulajdonképpen egy vágányon mozognak. Az induló állomástól 70 méterre a pálya kiszélesedik és kettéválik, így elkerülik egymást az ellentétes irányba mozgó vagonok, ezután a két vágány újra egyesül. Mindezt egy összetett csigarendszer teszi lehetővé, amely a húzókábeleket vezeti a kocsikat az eltérő pályákon.

Szintén ennek a rendszernek köszönhetően viszonylag kis erővel nagy súly mozgatása lehetséges. A felső fülke ereszkedése során szinte az összes energiát biztosítja az alsó kocsi felhúzásához. Az siklóhoz tartozó elektromos motor az induláskor lendületvételben segít, utána a rendszer szinte már önállóan tud működni. A motor másik feladata, hogy a sebességet egyenletes szinten tartsa (1,3m/másodperc), ami különösen akkor fontos, ha az ereszkedő kocsi jelentősen könnyebb, mint az emelkedő.

Franciaország egy tucatnyi siklóvasúttal büszkélkedhet, a Funiculaire de Pau ezek közül csodás panorámájával emelkedik ki, így mindenképpen érdemes kipróbálni, ha ellátogatunk Pau városában.

Forrás:

https://www.pau.fr/article/le-funiculaire

https://www.pau.fr/article/le-20-millionieme-passager-du-funiculaire-attendu-vendredi

https://en.wikipedia.org/wiki/Funiculaire_de_Pau

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr8918040478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása