A skóciai Cairngorm-hegyen közlekedő Cairngorm Mountain Railway az Egyesült Királyság legmagasabban közlekedő siklóvasútja, 1097 méteres tengerszint feletti magasságával, amely időnként szó szerint a felhők felett jár. A sikló fiatalnak mondható, 2001-ben nyitott meg az addigi sífelvonót felváltva. A Cairngorm Mountain Railway azonban jelenleg nem üzemel, mivel egy teljes körű felújítást végeznek rajta. A tervek szerint 2023 elején áll ismét üzembe.
Zord körülmények, strapabíró siklóvasút
A Cairngorm Mountain Railway története 1999-ben vette kezdetét, amikor megszületett a terv, hogy a népszerű síparadicsom hagyományos sífelvonóját, a White Lady Chairlift-et egy biztonságosabb közlekedési eszközzel váltsák fel. A White Lady Chairlfit ugyanis túl veszélyesnek bizonyult a hegyen fújó erős szélben (iránytól függően 100-120 kilométeres lökések is fújhatnak, ami utasként sem éppen kellemes), így kézenfekvő volt egy zárt, masszív siklóvasút megépítése. A Cairngorm Mountain Railway végül 2001. december 24-én, karácsony napján nyílt meg a nagyközönség előtt, pontosan negyven évvel azután, hogy megépítették elődjét, a White Lady Chairlift-et.
A Cairngorm Mountain Railway (forrás: bbc.com)
A széles, 2 méteres nyomtávnak köszönhetően a sikló rendkívül stabil, sebessége síszezonban 36 kilométer per óra, szezonon kívül ennek a fele. Az 1970 méter hosszú útvonalon összesen három állomás van; az alsó, Base állomás 635 méter magasan fekszik, vagyis jócskán a tengerszint felett van, a középső, Sheiling 765 méteren, majd itt következik az igazán nagy emelkedő, a felső állomás Ptarmigan 1097 méter magasan található. Ez azt jelenti, hogy van olyan szakasza is, melyen a sikló mintegy 40 százalékos emelkedőt küzd le.
A Cairngorm Mountain Railway már minden ízében egy modern siklóvasút, 500 kilowattos elektromos motorok gondoskodnak a hajtásról, mely lényegében ugyanazt az elvet követi, mint a régen használt vízballaszt-rendszer. A sikló két szerelvénye össze van kötve, így nem tudnak egymástól függetlenül mozogni. Amikor az egyiket felfelé húzza a vontatókötél, ezzel párhuzamosan a másik kocsi leereszkedik ugyanazzal a sebességgel. A Sheiling és a felső állomás között pedig egy kitérő biztosítja az egymás mellett való elhaladást, mivel a két kocsi ezt a szakaszt kivéve egy vágányon közlekedik. A működés vezérlése – forgalom függvényében – számítógépes rendszerrel történik.
Környezettudatosságból jeles
A Cairngorm Mountain Railway üzemeltetésében fontosak a környezetvédelmi szempontok is. Az üzemeltetők a skót természetvédelmi szervezettel (Scottish Natural Heritage) együttműködve olyan ellenőrző rendszert alkalmaznak, mely hatékonyan óvja a hegyvidéki környezet sérülékeny területeit. Ennek keretében a látogatók a síszezonon kívül nem hagyhatják el a felső állomás épületét, valamint a síelők és a téli sportokat űző vendégek kizárólag a síelésre kijelölt területen belül tartózkodhatnak.
A Cairngorm-hegység a nyári hónapokban (forrás: Getty Images)
A sikló jelenleg felújítás alatt áll, a munkálatok 2021 áprilisában kezdődtek meg. A skót kormány mintegy 16 millió fontot (7,3 milliárd forint) különített el a célra. A közkedvelt sikló megnyitását sokan várják, a tervek szerint ez 2023 elején meg is történhet, de a kivitelező legkésőbb a 2023-as télisport-szezon kezdetére átadná az elkészült Cairngorm Railway Mountain-t a nagyközönségnek.
Források:
https://www.bbc.com/news/articles/c808wr7rp8do
https://en.wikipedia.org/wiki/Cairngorm_Mountain_Railway