Az ikon, a futurisztikus kabin, és a Vörös Rakéta – retro siklók a világ körül I.
2022. augusztus 08. írta: Sikló Napló

Az ikon, a futurisztikus kabin, és a Vörös Rakéta – retro siklók a világ körül I.

Mielőtt elterjedtek volna az autók és a modern tömegközlekedés, a siklóvasutaknak sokkal fontosabb szerep jutott a városi közlekedésben, mint napjainkban, amikor elsősorban nagy szintkülönbségek leküzdésére használják őket. Lényegében az egyetlen gépesített közlekedési eszközök voltak, majd szép lassan felváltották őket a villamosok. Bejegyzésünkben bemutatunk néhány híres, nagyobb múltú városi siklót, melyek érdekes átmenetek a modern villamosok és a hagyományos siklóvasutak között.

San Francisco – a siklók hazája

A San Francisco-i kábelvasút a világ egyik utolsó, még működő kábelvontatású tömegközlekedési eszköze. Ez talán a leghíresebb is mind közül, jellegzetes barna kocsijait alighanem sokan ismerik a populáris kultúra különböző ábrázolásainak köszönhetően.

San Francisco egy tengerparti város, helyenként rendkívül meredek utcákkal, melyeken a lóvasút nem tudott megfelelően közlekedni, és több baleset is történt a megcsúszó lovak és elszabaduló kocsik miatt. Miután 1869-ben egy Andrew Smith Hallidie nevű angol befektető szemtanúja volt egy ilyen szerencsétlenségnek, elkezdett további mágnásokat keresni egy biztonságosabb közlekedési rendszer létrehozásához, melynek köszönhetően 1873-ban megnyílt San Francisco első kábelvasútvonala, a Clay Street Hill Railroad. Ezt követte még további 22 az elkövetkező 16 évben.

1979-re azonban a hálózat rendkívül elöregedett, és veszélyessé is vált, így hónapokra le kellett állítani a szükséges felújítások miatt. A következő években további felújítások, újjáépítések is történtek, a teljes szakasz és az összes kocsi 1984-re újult meg. A kábelvasutat ma már inkább csak a turisták használják, és az eredetileg 23 vonalból mindössze 3 maradt fenn.

Egyesek szerint azonban mára a kábelvasút felett is eljárt az idő. Noha ikonikusan a városhoz tartozik, és National Historic Landmark-oltalom alatt áll, a leggyakrabban megfogalmazott kritikák szerint túl költséges a fenntartása, nem ekkora forgalmú városhoz tervezték, így sok a baleset, illetve nem is a helyi közösség, hanem a turisták használják. Mellette szól, hogy a város egyes utcái még a villamosok számára is túl meredekek lennének, illetve mivel évente körülbelül 7 millió turista használja, hosszú távú fennmaradása biztosnak látszik.

siklo_naplo_kep12.jpg

A San Francisco-i kábelvasút (forrás: Getty Images)

Red Rocket – a Wellington Cable Car

Szintén nagy múltra tekint vissza az 1902 óta üzemelő új-zélandi Wellington Cable Car, a wellingtoni siklóvasút, mely a város üzleti negyedét köti össze a legnagyobb agglomerációs központtal, Kelburn-nel. A wellingtoni siklóvasút már jobban hasonlít a klasszikus siklókhoz, mint a San Francisco-i, hiszen egyetlen vonalról van szó, kevés állomással, melyet nagyobb szintkülönbség leküzdésére használnak.

A vonal hossza 612 méter, legnagyobb meredeksége pedig majdnem 18 százalék. Megnyitása után 10 évvel pedig már évente több mint egymillió embert szolgált ki, azonban a XX. század második felére a Wellington Cable Car is elkezdett elavulni és egyre több biztonsági aggály is felmerült. 1979-ben történtek ugyan fejlesztések, de az időről időre jelentkező hibák és problémák nem szűntek meg.

1988-ban egy baleset után az egész pályarendszert felújították és teljesen új, modern, acélszerkezetes kocsikra is cserélték a régi járműveket is. A „Vörös Rakéta”, ahogy a helyiek becézik a kocsik piros színe miatt, azóta is működik és az 1979-es felújítási munkálatok óta mindegyik kocsija több mint egymillió utat teljesített.

siklo_naplo_kep13.jpg

Red Rocket (forrás: Getty Images)

Poma 2000 – gumikerekekkel a síneken

A franciaországi Laon városának siklója az előbbiekhez viszonyítva igen rövid életű volt: 1989-től 2016-ig közlekedett, különlegessége pedig abban rejlett, hogy gumikerekeken futott, jellegzetes futurisztikus megjelenése pedig remekül idézi a nyolcvanas-kilencvenes évek formaterveit. A sikló Laon villamoshálózatát volt hivatott pótolni, három állomásával és másfél kilométeres menethosszával azonban ezt aligha tudta maradéktalanul teljesíteni.

Legnagyobb meredeksége 13 százalékos volt, mindössze négy jármű közlekedett, melyek kapacitása 33 utas volt, sebességük pedig 35 kilométer per óra. Közlekedését végül a növekvő költségek miatt 2016-ban leállították. 

siklo_naplo_kep14.jpg

Poma 2000 (forrás: Wikipedia)

Források:

https://hu.wikipedia.org/wiki/San_Francisc%C3%B3-i_k%C3%A1belvas%C3%BAt

https://en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco_cable_car_system#Cars

https://en.wikipedia.org/wiki/Poma_2000

https://en.wikipedia.org/wiki/Cable_car_(railway)#New_Zealand

https://www.wellingtoncablecar.co.nz/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr3517903373

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása