Pittsburgh, a magyar siklók városa
2023. január 06. írta: Bodolai Balázs

Pittsburgh, a magyar siklók városa

Az Egyesült Államokban 2013-as adatok szerint majdnem kétmillió fős magyar kisebbség él, mely az ország lakosságának majdnem egy százalékát kiteszi. Az egyik legnagyobb magyar „fészek” Ohio mellett Pennsylvania állam mintegy 157 ezer magát magyarnak (is) valló lakossal. 1866-ban a Budapesten született mérnök, Samuel Diescher is ide emigrált, hogy aztán több, ma már műemléki védelem alatt álló siklóval is gazdagítsa a várost és az Egyesült Államokat.

Budapestről Cincinnati-be

A pennsylvaniai Pittsburgh városa földrajzi elhelyezkedéséből adódóan remek hely a siklóvasutak számára. A hegyes, dombos területre épült városban jelenleg két sikló üzemel, mindkettő tervezésében közreműködött a magyar származású mérnök, Samuel Diescher. Diescher Budapesten született, később a németországi Karlsruhe-ben és a Zürichi Egyetemen tanult, majd 1866-ban költözött a tengerentúlra.

Először Cincinnati-ben telepedett le, ahol találkozott a szintén emigráns porosz John J. Endres-szel, akinek lányát, Caroline-t vette el feleségül. Caroline Endres később az egyik első elismert női mérnök lett az Államokban. A házasságkötés után az ifjú pár, illetve John J. Endres Pittsburgh-be költözött, ahol kezdetét vette a közös munka.

Ha egyszer egy üzlet beindul

Pittsburgh az 1860-as években egyre rohamosabb tempóban modernizálódott és iparosodott, amivel párhuzamosan növekedett a munkaerő iránti kereslet is, és sok német bevándorló is letelepedett a környéken.

A Monongahela folyó déli oldalán lévő építkezésre alkalmas sík terepet azonban elfoglalták az ipari létesítmények, meghagyva szabad építési területnek a Washington-hegy meredek oldalait. A népesség növekedésével és a városiasodás terjedésével egyre égetőbb szükség volt egy, a földrajzi akadályok áthidalását lehetővé tevő megoldásra. A hegyen letelepedett, túlnyomórészt német bevándorlók javasolták a siklóvasút megépítését, amelyet egykori hazájukból már jól ismertek.

A város első siklója, a Monongahela Incline 1870. május 28-án indult útjára, ma pedig már a National Register of Historic Places és a Historic Mechanical Engineering Landmarks örökségi listáján is szerepel mint az Egyesült Államok legrégebbi siklóvasútja.

monongahela_incline.jpg

A Monongahela Incline az 1890-es évek végén (forrás: monongahelaincline.com)

A Monongahela Incline-t megnyitása után két nappal már 4174 utas használta, és óriási sikert aratott. A sikló az elkövetkező évek, évtizedek során megbízhatóan szolgálta a Washington-hegy lakóit és a környékbélieket, és bizonyította létjogosultságát. Meredeksége kivételes, mintegy 112 méterre juttatja fel utasait mindössze 194 méter megtétele alatt, ami több mint 35 fokos emelkedést jelent. A sikló szerkezete eredetileg fából épült, egy későbbi felújítás során, 1882-ben cserélték acélra. A gőzgépeket 1935-ben váltották le elektromos hajtásra, majd a nyolcvanas és a kilencvenes években is nagyobb szabású felújtásokon esett át.

A világ egyik legszebb panorámája

1877 májusában állt üzembe a Monongahela sikló testvére, a Duquesne Incline, melynek tervezésében szintén részt vett Diescher. Ez a sikló eredetileg teherszállítást végzett, később azonban személyszállítóvá alakították, mivel a Washington-hegy egyre növekvő utasforgalmának kiszolgálásában szükség volt rá.

A vonal 1962-ben komoly veszélybe került, mivel egy komplett felújításra volt szükség. Ehhez azonban nem álltak rendelkezésre a megfelelő források, és befektetők sem jelentkeztek, így a sikló sorsa megpecsételődni látszott. A helyiek azonban gyűjtést szerveztek, ami váratlanul nagy sikert aratott, így 1963. július 1-én teljes pompájában megnyitott a felújított Duquesne Incline.

duquesne_incline_atm.jpg

A Duquesne Incline, háttérben a pittsburgh-i panoráma (forrás: Getty Images)

A Duquesne ma már inkább turistalátványosságként funkcionál, hiszen menet közben, illetve a felső állomásról lélegzetelállító panoráma nyílik Pittsburgh városára. A Duquesne Incline rendre bekerül a világ legszebb panorámát nyújtó siklóit összesítő cikkekbe, és remélhetőleg még hosszú évekig fogja szolgálni Pittsburgh lakosait és a városba látogatókat.

 

Források:

https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Diescher

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Endres

https://en.wikipedia.org/wiki/Caroline_Endres_Diescher

https://en.wikipedia.org/wiki/Monongahela_Incline

https://en.wikipedia.org/wiki/Duquesne_Incline

https://www.railway-technology.com/analysis/most-beautiful-funicular-railways/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr7518002962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.01.09. 12:09:09

szép, szép, de Budapesttel nem ér fel...
:-)
süti beállítások módosítása