A Gellért-hegyi sikló megvalósítása hosszú idő óta napirenden van. A jelenleg aktuális tervek szintén már több mint egy évtizede formálódnak. Ugyanakkor az már 2007-ben, az első engedélyeztetési eljárás során eldőlt, hogy a Gellért-hegyre szánt két siklókocsit egy olasz cég, a dél-tiroli Leitner szállítaná. A tervek szerint egy-egy kabinba 52 ember férne be, az elméleti menetidő pedig alig több mint egy perc (egészen pontosan 72 másodperc) lenne a hegy tetejére – ez persze szabályozható, lassítható a forgalom függvényében.
Könnyen veszi az akadályokat
A siklók jellemzően 1-1,5 méter széles nyomtávú vasúti pályán közlekednek (a mi esetünkben 1400 mm), járműveiket drótkötél húzza. A siklóvasút alapelve, hogy a teherhordó funkciót részben a sínek, részben a kocsik mozgatását is biztosító vontatókötél látja el. Általában olyan ingajáratokra tervezik őket, ahol két kocsival közlekednek a vonal két végállomása között. A két siklókocsi egymás ellensúlyaként működik, így a motornak csak a két kocsi súlykülönbségét kell villamosenergiával leküzdenie. Ennél hatékonyabb, környezetkímélőbb közlekedési mód nem létezik. Ennek eredményeként a siklóvasutak sokkal meredekebb lejtőket tudnak leküzdeni, mint bármely más vasúti rendszer. A pályaelrendezés alapvetően tetszőleges irányú íveket tartalmazhat, ami a talajhoz kötöttség ellenére rendkívül rugalmas rendszerré teszi a siklót. A kocsik mérete nagyon változó, és az egy kocsitól a több összekapcsolt kocsiig terjed, amelyeket vonatoknak neveznek.
Az állomások peronjai a vonal meredeksége miatt rendszerint lépcsőkkel vannak felszerelve. A változó meredekségű pálya a mi esetünkben azt kívánja meg, hogy a siklókocsikat egy szintkiegyenlítő rendszerrel lássák el, amely automatikusan vízszintbe állítja a kocsikat a pálya minden pontján, és akadálymentes fel- és leszállást biztosít.
Ezt tudják a tiroli szakemberek
A nagy múltra visszatekintő Leitner cég az elmúlt évtizedekben és a legutóbbi években is világszerte számos egyedülálló projektet valósított meg.
A vállalatot 1888-ban Gabriel Leitner alapította, és a cég ekkor még mezőgazdasági gépek, anyagszállítási kötélpályák, vízikerekek és fűrészmalmok gyártására és kiszolgálására szakosodott. Felvonókat és siklókat csak évtizedekkel később kezdett gyártani: az első libegőt 1947-ben építette meg az olaszországi Corvarában, az első gondolás felvonót 1985-ben készítette az olaszországi Brunicóban és Valtournenche-ben. Jelenleg a vállalat különféle típusú kötélpályákat gyárt, például rögzített markolatú és lecsatolódó ülőlifteket, gondolás felvonókat, telemixet, felszíni emelőket, kabinos felvonókat, siklókat és ferde lifteket.
A Leitner nevével fémjelzett siklófejlesztések jellemzője, hogy a vállalat tervezői az egyedi vásárlói igényeket jól átgondolt koncepciókkal egészíti ki, így a megrendelővel közösen minden sikló esetében a legjobb megoldást tudja kidolgozni a helyi követelményekhez igazodva.
Egyre gyakrabban alkalmazzák a Leitner innovatív és környezetbarát hajtástechnológiáját is. Ezzel a technológiával a hagyományos meghajtókhoz képest akár 5%-kal is csökkenthető az energiaköltség, és akár 15 dB-lel csökkenthető a zaj. Emellett a váltó és a hozzá szükséges olajok, zsírok is szükségtelenné válnak. A Leitner kötélpályái 100%-ban elektromos energiával működnek, így jelentősen csökkentik a helyi szén-dioxid-kibocsátást a városi területeken elérhető egyéb közlekedési eszközökhöz képest.
Kiemelt Leitner projektek
Funicular de Tibidabo (Spanyolország)
- Zaj- és rezgéscsökkentés a speciálisan kifejlesztett alkatrészeknek köszönhetően
- Akadálymentes bejutás
- A kocsik kialakítása révén több hely a kabinokban
- Javított panoráma a sok ablak használatának köszönhetően
- Nagyobb kényelem az ergonomikus üléseknek köszönhetően
- Lenyűgöző külső világítás
- Vagonként 252 utas befogadására alkalmas
Tibidabo, Forrás: Leitner
Santa Cova (Spanyolország)
- Könnyebb kocsik
- Nagy szállítási kapacitás elérése
- Vagononként 40 utas befogadására alkalmas
Santa Cova-i siklóvasút, Forrás: Leitner
U-Bahn Serfaus (Ausztria)
- A föld alatt fut, és elviszi a vendégeket a falu minden fontos helyére
- LEITNER DirectDrive-val felszerelve
- Beléptetőrendszerek és peronfalajtók bevezetése
- Három kocsis vonat kb. 150 utas befogadására alkalmas vagononként
Hungerburgbahn (Ausztria)
- Részben föld alatt fut
- Sík terepen indul és nagyon meredek terepen ér véget
- Automata dőlésszögű berendezés
- Minden állomáson vízszintes kocsiból lehet fel- és leszállni
- Kiemelkedő dizájn: Zaha Hadid által tervezett állomások
- Vagonként 130 utas befogadására alkalmas
Hungerburgbahn, Forrás: Leitner
A sorban a budapesti Gellért-hegyi sikló következhet, amennyiben a beruházás megvalósítása végre zöld lámpát kap. Mindez kölcsönösen előnyös helyzetet teremtene. A tiroli szakcég referencialistája egy újabb ikonikus helyszínnel bővülne, míg fővárosunk turisztikai kínálata egy újabb, világszínvonalat képviselő attrakcióval színesedne, amely mintegy mellékesen a Gellért-hegy elérhetőségét és megkönnyítené, felszabadítva a városrészt a füstokádó turistabuszok áradata alól.
Forrás: Leitner.com