Magyar hegyre olasz siklót
2022. augusztus 22. írta: Sikló Napló

Magyar hegyre olasz siklót

A Gellért-hegyi sikló megvalósítása hosszú idő óta napirenden van. A jelenleg aktuális tervek szintén már több mint egy évtizede formálódnak. Ugyanakkor az már 2007-ben, az első engedélyeztetési eljárás során eldőlt, hogy a Gellért-hegyre szánt két siklókocsit egy olasz cég, a dél-tiroli Leitner szállítaná. A tervek szerint egy-egy kabinba 52 ember férne be, az elméleti menetidő pedig alig több mint egy perc (egészen pontosan 72 másodperc) lenne a hegy tetejére – ez persze szabályozható, lassítható a forgalom függvényében.

Könnyen veszi az akadályokat

A siklók jellemzően 1-1,5 méter széles nyomtávú vasúti pályán közlekednek (a mi esetünkben 1400 mm), járműveiket drótkötél húzza. A siklóvasút alapelve, hogy a teherhordó funkciót részben a sínek, részben a kocsik mozgatását is biztosító vontatókötél látja el. Általában olyan ingajáratokra tervezik őket, ahol két kocsival közlekednek a vonal két végállomása között. A két siklókocsi egymás ellensúlyaként működik, így a motornak csak a két kocsi súlykülönbségét kell villamosenergiával leküzdenie. Ennél hatékonyabb, környezetkímélőbb közlekedési mód nem létezik. Ennek eredményeként a siklóvasutak sokkal meredekebb lejtőket tudnak leküzdeni, mint bármely más vasúti rendszer. A pályaelrendezés alapvetően tetszőleges irányú íveket tartalmazhat, ami a talajhoz kötöttség ellenére rendkívül rugalmas rendszerré teszi a siklót. A kocsik mérete nagyon változó, és az egy kocsitól a több összekapcsolt kocsiig terjed, amelyeket vonatoknak neveznek.

Az állomások peronjai a vonal meredeksége miatt rendszerint lépcsőkkel vannak felszerelve. A változó meredekségű pálya a mi esetünkben azt kívánja meg, hogy a siklókocsikat egy szintkiegyenlítő rendszerrel lássák el, amely automatikusan vízszintbe állítja a kocsikat a pálya minden pontján, és akadálymentes fel- és leszállást biztosít.

Ezt tudják a tiroli szakemberek

A nagy múltra visszatekintő Leitner cég az elmúlt évtizedekben és a legutóbbi években is világszerte számos egyedülálló projektet valósított meg.

A vállalatot 1888-ban Gabriel Leitner alapította, és a cég ekkor még mezőgazdasági gépek, anyagszállítási kötélpályák, vízikerekek és fűrészmalmok gyártására és kiszolgálására szakosodott. Felvonókat és siklókat csak évtizedekkel később kezdett gyártani: az első libegőt 1947-ben építette meg az olaszországi Corvarában, az első gondolás felvonót 1985-ben készítette az olaszországi Brunicóban és Valtournenche-ben. Jelenleg a vállalat különféle típusú kötélpályákat gyárt, például rögzített markolatú és lecsatolódó ülőlifteket, gondolás felvonókat, telemixet, felszíni emelőket, kabinos felvonókat, siklókat és ferde lifteket.

A Leitner nevével fémjelzett siklófejlesztések jellemzője, hogy a vállalat tervezői az egyedi vásárlói igényeket jól átgondolt koncepciókkal egészíti ki, így a megrendelővel közösen minden sikló esetében a legjobb megoldást tudja kidolgozni a helyi követelményekhez igazodva.

Egyre gyakrabban alkalmazzák a Leitner innovatív és környezetbarát hajtástechnológiáját is. Ezzel a technológiával a hagyományos meghajtókhoz képest akár 5%-kal is csökkenthető az energiaköltség, és akár 15 dB-lel csökkenthető a zaj. Emellett a váltó és a hozzá szükséges olajok, zsírok is szükségtelenné válnak. A Leitner kötélpályái 100%-ban elektromos energiával működnek, így jelentősen csökkentik a helyi szén-dioxid-kibocsátást a városi területeken elérhető egyéb közlekedési eszközökhöz képest.

Kiemelt Leitner projektek

Funicular de Tibidabo (Spanyolország)

  • Zaj- és rezgéscsökkentés a speciálisan kifejlesztett alkatrészeknek köszönhetően
  • Akadálymentes bejutás
  • A kocsik kialakítása révén több hely a kabinokban
  • Javított panoráma a sok ablak használatának köszönhetően
  • Nagyobb kényelem az ergonomikus üléseknek köszönhetően
  • Lenyűgöző külső világítás
  • Vagonként 252 utas befogadására alkalmas

siklo_naplo_kep15.jpg

Tibidabo, Forrás: Leitner

Santa Cova (Spanyolország)

  • Könnyebb kocsik
  • Nagy szállítási kapacitás elérése
  • Vagononként 40 utas befogadására alkalmas

siklo_naplo_kep16.jpg

Santa Cova-i siklóvasút, Forrás: Leitner

U-Bahn Serfaus (Ausztria)

  • A föld alatt fut, és elviszi a vendégeket a falu minden fontos helyére
  • LEITNER DirectDrive-val felszerelve
  • Beléptetőrendszerek és peronfalajtók bevezetése
  • Három kocsis vonat kb. 150 utas befogadására alkalmas vagononként

Hungerburgbahn (Ausztria)

  • Részben föld alatt fut
  • Sík terepen indul és nagyon meredek terepen ér véget
  • Automata dőlésszögű berendezés
  • Minden állomáson vízszintes kocsiból lehet fel- és leszállni
  • Kiemelkedő dizájn: Zaha Hadid által tervezett állomások
  • Vagonként 130 utas befogadására alkalmas

siklo_naplo_kep17.jpg

 Hungerburgbahn, Forrás: Leitner

A sorban a budapesti Gellért-hegyi sikló következhet, amennyiben a beruházás megvalósítása végre zöld lámpát kap. Mindez kölcsönösen előnyös helyzetet teremtene. A tiroli szakcég referencialistája egy újabb ikonikus helyszínnel bővülne, míg fővárosunk turisztikai kínálata egy újabb, világszínvonalat képviselő attrakcióval színesedne, amely mintegy mellékesen a Gellért-hegy elérhetőségét és megkönnyítené, felszabadítva a városrészt a füstokádó turistabuszok áradata alól.

 

Forrás: Leitner.com

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr6617906701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása