Élő történelem a Penang-hegyen – Idén működik századik éve Délkelet-Ázsia első siklója
2023. október 23. írta: SikIó NapIó

Élő történelem a Penang-hegyen – Idén működik századik éve Délkelet-Ázsia első siklója

Idén ünnepli működésének 100. évfordulóját a Malajziában található Penang-hegyi sikló. A világ legmeredekebb alagútján át közlekedő kötöttpályás eszköz fennállása óta sokat megélt. A járművet a gyarmati időszak alatt építették, hogy a rajta utazók gyönyörködhessenek a Penang-hegy nyújtotta kilátásban, és részesülhessenek a friss hegyi levegőből. Ezzel párhuzamosan nagy hatással volt a helyi lakosok mobilitására is, jobb életkörülményekhez segítve őket. Az 1996 méter hosszú vonalat, melyen 1972-ben II. Erzsébet brit királynő is közlekedett, mára már évente turisták milliói veszik igénybe.

A malajziai George Townban található a Penang-hegy, mely a város egyik kötelező turistalátványossága. A hegység, mely évente több mint 1,6 millió látogatót vonz, az UNESCO Bioszféra-rezervátuma is egyben. A gazdag állat- és növényvilága mellett a területen – melynek legmagasabb hegycsúcsa 833 méter magas – több látnivaló is akad, például a The Habitat névre keresztelt 360 fokban csodálatos panorámát nyújtó kilátó. Ezen felül több mint 50 történelmi jelentőségű épület helyezkedik el a rezervátumban, melyek a brit gyarmati, az ázsiai és a modern építészet képviselői. Ahhoz, hogy a rezervátumba feljussunk, az 1923-tól működő Penang-hegyi sikló áll a rendelkezésünkre. A sikló, mely 1 996 méter hosszú útvonalon közlekedik, összesen 1000 fő szállítására képes óránként. Az Ázsia leghosszabb siklóvonalán közlekedő kötöttpályás eszköz az Air Itam városrészből szállítja az utasokat mindössze 5 perc alatt egészen a hegytetőig, azonban a helyiek kérése esetén a köztes állomásokon is megáll.

curtis_crest_tree_top_walk_at_the_habitat_penang_hill_1.jpg

Penang-hegyen található 360 fokos The Habitat kilátó (https://www.optionstheedge.com/)

 

Mára már a történelem egy darabkájaként is szolgáló sikló megépítésére egészen a 19. század végétől indultak törekvések. A brit gyarmatosítók ugyanis szerették volna „meghódítani” a Penang-hegyet és kiélvezni a magaslati levegő nyújtotta pozitív hatásokat. Ennek következtében 1897-ben három brit céget alapított és a gyarmati kormányzat támogatásával egy gőzmozdonnyal működő vasútvonalat alakítottak ki. Az 1901-ben elkészült hegyi vasutat azonban különböző technikai okok miatt 1905-ben be kellett zárni. Ezt követően 1909-ben az angol koronagyarmat egyik mérnöke egy sikló megépítésén kezdett el dolgozni svájci tervek alapján. A 2007 méter hosszú vonal egy rövid tesztperiódus után 1924 január elsején megnyílt a nagyközönség előtt. Működésének első évében több mint 35 000 utast szállított.

img0079.jpg

Penang-hegyi sikló közlekedik a felső szakaszon (https://www.nas.gov.sg/)

 

A siklót átadása óta már kétszer felújították, így jelenleg már nem az eredeti, száz évvel korábbi állapotában vehetjük igénybe. Sőt, nemcsak a kocsikon és a technológián, hanem még az útvonalon is változtattak az évek során. Az első nagyobb átalakítás 1977-ben vette kezdetét, amikor a korabeli, fából készült kocsikat lecserélték modernebb, Svájcból vásárolt ventilátorral és tolóajtóval felszerelt vörös színű fémvázú kocsikra. Ezt követően 2010-ben sorozatos meghibásodások következtében került sor a siklórendszer újabb felújítására. A teljeskörű újjáépítés a síneken és kocsikon túl a megállókat is érintette. Érdekesség, hogy a régi pálya faanyagát a Penang-hegy tetején található új, négyemeletes látogatóközpont építéséhez használták fel újra. Korábban a siklóvasút vonala a lejtéskülönbség miatt alsó és a felső szakaszból állt, melynek következtében az utasoknak az út felénél át kellett szállniuk az egyik siklóról a másikra, hogy elérjék a hegycsúcsot. Az új siklóvonal kialakításának köszönhetően erre azonban már nincs szükség.

third-generation.jpg
Harmadik generációs Penang-hegyi sikló (https://www.pocketnews.com)

 

A Penang-hegyi sikló az évek során megbízható közlekedési eszközzé vált a lakosok és a helyi közösségek számára. A tömegközlekedési lehetőség a kezdetektől elősegítette az emberek és az áruk hatékony mozgatását és hozzájárult ahhoz, hogy a lakosok jobb munkalehetőségekhez jussanak, javuljanak a mobilitási esélyeik. Így összességében javított a lakosok életminőségén. A világ legmeredekebb alagútján keresztül közlekedő sikló kulturálisan is nagy jelentőséggel bír. Először 1972-ben kapott globális figyelmet, amikor II. Erzsébet brit királynő a látogatása során igénybe vette. Emellett Akihito, Japán előző császára és császárnéja, illetve több maláj miniszterelnök is utazott már a kötöttpályás eszközön. A sikló egyre híresebbé vált, és ettől kezdve a városba látogató turisták listájára is felkerült kötelező állomásként, sőt a 2010-es felújítását követően a látogatók száma meg is háromszorozódott.

A világon egyedülálló sikló egyévszázados fennállása óta több mint 47 millió utast szállított. A kerek évforduló alkalmából a városvezetés a sikló történelmi, kulturális és társadalmi jelentőségét 2023. október 21-én ünnepséggel koronázza meg.

 

Források:

Penang Hill Railway - Wikipedia

4 Fun Facts About Penang Hill's Funicular Train | Tatler Asia

Penang Hill Funicular Celebrates 100 Years of Transformation With Exciting Activities – Pocket News

Air Itam - Wikipedia

Celebrating the centenary of the Penang Hill funicular railway - Penang Hyperlocal

A bejegyzés trackback címe:

https://siklonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr1918238275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása