A prágai Petřín sikló egyik állomásának neve a legenda szerint IV. Károly német-római császár fiához kötődik. A vonal túlélt két világháborút, egyszer teljesen lerombolták, majd újjáépítették, de egy földcsuszamlás is majdnem a vesztét okozta. Ez az elpusztíthatatlan sikló nem csupán közlekedési eszköz, mely Prága Malá Strana negyedét köti össze a Petřín hegy tetején lévő kilátóval, hanem a leglátogatottabb cseh turistaattrakció is volt 2021-ben: több mint 1 millió látogató kereste fel tavaly, amivel még a Prágai Állatkerten is túltett.
A Petřín sikló 510 méter hosszú pályán fut, melyet az ellenirányban mozgó két kocsi három perc alatt tesz meg, mintegy 14 kilométer per órás sebességgel. A szintkülönbség 130 méter, a sikló legnagyobb meredeksége pedig 29,5 százalék.
A Petřín hegyi kilátó (forrás: Getty Images)
A vonal 1891-ben nyitott meg a nagyközönség előtt, ekkor a hajtás még vízballaszt-rendszerrel történt, ahogy a siklóvasutak többségénél a korban jellemző volt. Erről a technológiáról már mi is írtunk egy korábbi bejegyzésben, de röviden összefoglalva a lényege, hogy a siklóvasút két kocsija ingaszerűen van összekötve, és egy teletöltött víztartály súlya mozgatja az egyik kocsit, mely a másikat húzza az ellenkező irányba.
Az első világháború kezdetével, 1914-ben a sikló bezárt, majd feltehetően a vízhiány miatt majdnem két évtizedig nem is indult újra. 1931-ben azonban megállapodás született a sikló feltámasztásáról. Ennek keretében az eredeti vonalat teljesen elbontották, mind a pályaszerkezetet, mind az állomásokat, majd 1932. június 5-én megnyitott a teljesen új Petřín sikló. Ekkor iktatták be a két végállomás között a köztes harmadik állomást is, mely a Nebozízek nevet viseli a Nebozízek Hotel és Étterem után. A legenda szerint IV. Károly német-római császár (1355-1378) fia nem tudta kiejteni a cseh „ř” betűt, amikor ételt kért – a kifejezés helyesen így hangzott volna: „nebo řízek” (a řízek egy bécsi szelethez hasonló hússzelet) –, hanem helyette „nebozízek”-et mondott, ami kézi fúrót jelent. Ennek apropóján kapta a nevét a vendéglő.
A második világháború alatt szinte végig üzemelt, 1945-ben zárt be néhány hónapra, majd a harcok végeztével, egy nagyobb léptékű felújítás után ismét üzembe állt. 1965-ben egy földcsuszamlás miatt azonban ismét be kellett zárnia, újranyitására pedig két évtizedet kellett várni. Ekkor új járműveket vásároltak, azonban a korábbi, szinte már műemléki értékű pályát és berendezéseket felújítás után sikerült megtartani. Az ünnepélyes átadás után 1985. június 15-én kezdett el ismét közlekedni.
A jelenleg üzemelő Petřín sikló egyik szerelvénye (forrás: Getty Images)
A Petřín sikló vonalán azóta is ezek a kocsik üzemelnek, persze alaposan karbantartva, azonban így is elérkeztek élettartamuk végéhez. Az üzemeltető prágai tömegközlekedési vállalat, vagyis a Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) a közelmúltban pályázatot írt ki teljesen új kocsikra, melyet a cseh Anna Marešová Designers stúdió és tervezőiroda nyert meg.
„A tervezés folyamán a szlogenünk a következő volt: látványos, légies és szerethető. A történelmi örökséget tiszteletben tartva, a modern kor legmagasabb kényelmi és technológiai elvárásainak megfelelően terveztük meg a Petřín új kocsijait. A minél pazarabb kilátás biztosítását és a letisztult, légies térkialakítást tartottuk az egyik legfőbb szempontnak a tervezés folyamán, a lehető legjobb utazási élményre törekedve” – mondta a tervező, Anna Marešová az expats.cz oldalnak.
A DPP tervei szerint az első utasok 2024 végén ülhetnek be a megújult Petřín siklóba, az új kocsik pedig legalább újabb harminc évig fogják szolgálni a cseh főváros utasait.
Források:
https://www.expats.cz/czech-news/article/new-look-of-the-cable-car-for-prague-s-petrin-hill-revealed
https://hu.wikipedia.org/wiki/Pet%C5%99%C3%ADn_sikl%C3%B3vas%C3%BAt
https://en.wikipedia.org/wiki/Pet%C5%99%C3%ADn_funicular